Nie tylko pieniądze. Co hamuje rozwój innowacji w Polsce?

innowacyjność w polsce bariery

Wydatki w Polsce na badania i rozwój nie przekraczają 1 proc. PKB. To bardzo niewiele w porównaniu z liderami w Europie i na świecie. Jak się okazuje, przeszkodami w rozwoju nowych technologii w naszym kraju wcale nie są pieniądze. Gdzie w takim razie szukać źródeł problemów?

Polska w tyle wśród państw UE i OECD

Polska jest najmniej innowacyjnym krajem w Unii Europejskiej. Wskaźnik innowacyjności z 2016 r. wyniósł dla naszego kraju 54,8 proc. To o prawie połowę mniej niż średnia europejska (102 proc.). W dziedzinie badań i rozwoju prześcigamy tylko Chorwację, Bułgarię i Rumunię. Jak twierdzą eksperci, polski rynek innowacji jest dopiero na początkowym etapie rozwoju, jednak rozwój ten jest dynamiczny i coraz szybciej zbliża nasz kraj do rozwiązań stosowanych szeroko w USA, krajach azjatyckich oraz w Europie Zachodniej.

Współpraca między uczelniami i firmami

Pierwszym z problemów, na jakie napotykają obie strony prac badawczo-rozwojowych, jest utrudniona komunikacja między ośrodkiem naukowym a firmą zlecającą prace. Trudności te często wynikają ze struktury danego podmiotu, jego organizacji czy kultury. Na przykład, dla uczelni największą barierą procesu innowacyjnego jest kiepski kontakt z ostatecznym odbiorcą – twierdzi Joanna Brzoskowska-Czerepiuk, wykładowca studiów podyplomowych Komercjalizacja innowacji, realizowanych w Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego w rozmowie z „Gazetą Prawną”. Utrudnia to rozwój produktu, a nawet możliwości produkcyjne. O ile w małych firmach największym problemem mogą być ograniczone środki, w dużych przedsiębiorstwach główną barierą jest rozbudowany proces decyzyjny oraz rozmyta odpowiedzialność.

Budowanie kapitału ludzkiego

Piotr Koral, pomysłodawca studiów podyplomowych Komercjalizacja innowacji, realizowanych w Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego, Prezes Zarządu INVESTIN, uważa, że podstawą powodzenia w procesie powstawania oraz wdrażania i komercjalizacji innowacji, są ludzie pracujący w firmie. Budowanie kapitału ludzkiego, zorientowanego w tworzeniu i wdrażaniu nowych rozwiązań to najlepszy sposób na zagwarantowanie sukcesu w tej dziedzinie. W jego ocenie, na polskim rynku szczegółowa wiedza o złożonych i wrażliwych procesach tworzenia innowacji należy do rzadkości. W efekcie projekty B+R mogą kończyć się niepowodzeniem lub hamować dalszy rozwój na polskim rynku innowacji.

Innowacja a jej wartość rynkowa

Innym problemem jest praktyczne zastosowanie nowych technologii w gospodarce. Przedsiębiorcy oraz pracownicy określonych działów w firmie nie zawsze dostrzegają wartość rynkową innowacji. Bywa, że ocenianie nowych rozwiązań tylko z punktu widzenia kompetencji określonych pracowników prowadzi do sprzecznych wniosków, wzajemnego niezrozumienia, a często również do niecierpliwości wobec partnerów. Efektem jest osłabienie efektywności działań komercjalizacyjnych lub ich całkowite wstrzymanie.

 

Źródło: GP