Polscy przedsiębiorcy: Brak innowacji grozi upadkiem

innowacje w polsce raport

Badania przeprowadzone przez TomTom Telematics wskazują, że polscy przedsiębiorcy chętnie inwestują w innowacje. Aż 66% z nich uważa, że brak nowoczesnych rozwiązań może doprowadzić do upadku firmy.

Dlaczego inwestujemy w nowe technologie?

28% polskich menedżerów i właścicieli firm uważa, że innowacje są najlepszym sposobem na zwiększenie produktywności przedsiębiorstwa – pokazuje raport TomTom Telematics. 21% deklaruje, że innowacje pomagają im zwiększyć przychody ze sprzedaży. 20% przedsiębiorstw widzi natomiast w nowych technologiach szanse na obniżenie kosztów prowadzenia działalności. Inaczej odpowiadali ankietowani w pozostałych krajach europejskich. Na pierwszym miejscu listy korzyści w Europie znalazła się poprawa jakości obsługi klienta (17%, w Polsce – 11%). Zwiększenie przychodów i obniżenie kosztów prowadzenia działalności wskazało 14% europejskich przedsiębiorców.

Innowacje coraz ważniejsze

Najwięcej korzyści z innowacji czerpią duże firmy – aż 80% z nich deklaruje, że wprowadzenie nowych technologii do firmy nie jest problematyczne. Szybko nowe rozwiązania przyswaja także 57% przedsiębiorstw z sektora MŚP. Średnia dla Europy pod tym względem wyniosła 66%. Wyniki pokazują, że polscy przedsiębiorcy rozumieją konieczność digitalizacji i prowadzenia prac badawczo-rozwojowych w swoich zakładach. Mają jednak obawy związane z ich aktualnością. Ponad połowa ankietowanych nie jest pewna, czy innowacje, w które zainwestuje dzisiaj, będą jeszcze aktualne za kilka lat.

Bariery we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań

Największą przeszkodą we wdrażaniu nowych technologii są koszty – taką odpowiedź wskazało 57% badanych w Polsce i 48% w Europie. Inną barierą, którą wymieniło 32% respondentów z Polski jest nieznajomość rzetelnych usługodawców. Według autorów raportu, przekazywanie informacji i użytecznych porad przedsiębiorcom przez ośrodki B+R mogłoby tę sytuację poprawić.

Polska gospodarka coraz bardziej innowacyjna

Wyniki raportu dowodzą, że polscy przedsiębiorcy mają świadomość konieczności wdrażania innowacji. Tworzą ją szybko rozwijające się technologie oraz rosnąca konkurencyjność firm, które po nie sięgają. 66% firm w Polsce zdaje sobie sprawę, że brak innowacji może doprowadzić do upadku na coraz bardziej wymagającym rynku.

 

Źródło: Puls Biznesu